Ubud, Bali

4 augustus 2017 - Ubud, Indonesië

We zitten inmiddels alweer enkele dagen in Ubud, het culturele hart van Bali. We hebben een mooie kamer bij het guesthouse 'Muka House' gelegen in een rustiger zijstraatje in het centrum van Ubud. De eigenaar en vooral zijn broer Made zijn super hartelijk en zijn altijd bereid je te helpen met een lach op hun gezicht. We hebben ons geplande verblijf van 4 nachten dan ook meteen met 2 nachten verlengd.

Onze eerste dag in Ubud was minder fijn. Bryan voelde zich al niet lekker in de taxi van Canggu naar Ubud. Bij het hostel aangekomen zegende hij meteen het toilet in. De rest van de dag heeft hij met een zwaar hoofd, misselijkheid en koorts op bed gelegen. Geen idee waar dat vandaan kwam... Gelukkig voelde hij zich de volgende dag weer een stuk beter en konden we rustig aan op pad gaan. We zijn naar het apenbos (monkeyforest) gelopen dat direct aan het centrum van het stadje grenst. Hier heb je een stuk heilige jungle waar bijna 700 makaak apen rondlopen. Werkelijk overal waar je keek kon je wel ergens een aap spotten. Je mocht geen plastic zakken of etenswaar het bos innemen, want de brutale apen wisten je te vinden! We hebben apen gezien die vruchten bij mensen weggritsten, een aap die zijn handjes in de hals van een blousje van een dame stak en haar lekker vrijuit betastte, apen die op hoofden van mensen gingen zitten en lekker aan de haren gingen trekken... erg leuk, vooral omdat wij deze mensen níet waren!

Na een tijd in het bos te hebben rondgelopen was het tijd voor lunch en zijn we een cafeetje ingedoken om wat lekkers te pakken. Ondertussen was het begonnen met regenen. Omdat we niet veel zin hadden om Ubud in de regen te verkennen, besloten we ons in plaats daarvan een uur lang te laten verwennen met een balinese massage. Hierna hebben we nog wat straatjes van Ubud verkend, hebben we op het hostel nog een spelletje gespeeld en zijn we s'avonds bij een restaurantje om de hoek wat gaan eten. Wat erg apart was was dat de serveerster als eerste tegen iedereen zei dat het lang zou duren eer het eten uitgeserveerd zou worden. Volgens mij waren ze liever klanten kwijt dan rijk, want de meeste draaiden daarna meteen om. Ook verloren ze klanten omdat ze te lang wachtte met het opnemen van de orders. Later zagen we een bordje: kok gezocht. Dit zou e.e.a. kunnen verklaren. Ondanks het aparte gedrag was het eten wel goed.

Gisterochtend hebben we de eerste 3 uur van een crematieceremonie bijgewoond. Made had ons verteld dat deze die dag zou plaatsvinden, en had ons de plaats aangewezen. Ook had hij ons verteld hoe dat in hun cultuur een beetje in zijn werk gaat. De 29 'mensen' die die dag gecremeerd werden, hadden al voor +/- vijf jaar onder de grond gelegen om te mummificeren. Voor de ceremonie werden ze opgegraven en ritueel verbrand. Tijdens dit ritueel werden ook (neppe) koeien met offerandes verbrand. De as werd uiteindelijk (met offerandes) in een cocosnoot gedaan en meegegeven aan de rivier. We hebben niet de hele ceremonie afgekeken, omdat deze nog tot de avond zou duren. We zijn op de scooter gestapt met het idee om naar de rijstvelden te rijden en daarna nog een paar hotspots van bali te bezoeken. Het weer verastte ons echter negatief en omdat we niet gekleed waten op de kou en de regen zijn we maar omgedraaid en teruggegaan naar het hostel waar we wat spelletjes hebben gespeeld en later nog in Ubud de traditionele markt hebben bezocht.

Vandaag was onze tweede poging om een tourtocht te maken en veel van Bali mee te krijgen. Dit keer met extra vest, regenponcho en paraplu in de aanslag: gelukt! Onze eerste stop waren de Tegalalang rijstvelden, vervolgens zijn we naar de Pura Tirta Empul tempel (een reinigingstempel met een heilige bron vanuit de bergen), de Gunung Kawi tempel (uitgehouwen uit de rotsen) en de Goa Gaja tempel (/olifantsgrot, een heilige plaats in een grot gewijd aan een god in de vorm van een olifant). De Gunung Kawi tempel en de weg hiernaartoe was onze favoriet! Zojuist hebben we onze tourtocht afgesloten met een héérlijk dinner bij een van de vele reataurantjes in Ubud. Voor Bryan een burger, voor mij tagliatelle. Lekker westers. Heerlijk als afwisseling na al dat Indonesische eten.

Morgen stappen we weer op de scooter om nog wat plaatsen van Bali te verkennen. Voor zondag staat er een fietstocht gepland. Tot snel!

Liefs,

Yvet

1. Mam:
    6 augustus 2017
    Nog een week en dan kunnen jullie weer genieten van het weer in Nederland. Ook hier af en toe een bui, gewoon lekker Hollands zomerweer.